Kniha (2022)/Zkratky v textech o testování
Z StaTest
- A-level
- Advanced Level (plným názvem General Certificate of Education Advanced Level) je označení certifikátu a zkoušek, které jsou ve Velké Británii součástí státní maturity. A-level jsou na mnoha univerzitách přijímány jako jeden z významných ukazatelů vhodnosti uchazečů o přijetí pro studium na vysoké škole. Pro výběr studentů na lékařské fakulty bývala požadována nejvyšší hodnocení ze tří předmětů (A), které musely obsahovat chemii a alespoň jednu další přírodní vědu nebo matematiku.
- ACT
- American College Testing je jeden ze dvou nejpoužívanějších přijímacích testů na vysoké školy v USA a v Kanadě. Většina škol dává studentům na výběr, který z testů absolvují, a stanovují jen počty bodů nutné pro přijetí v tom kterém testu. ACT se skládá se ze čtyř částí: angličtiny (45 min.), matematiky (60 min.), čtení (35 min.) a vědeckého myšlení (35 min.).
- AERA
- American Educational Research Association – Americká společnost pro výzkum ve vzdělávání.
- AIG
- Automatic Item Generation – automatická tvorba testových položek.
- AMEE
- Association for Medical Education in Europe – původně evropské, nyní celosvětové sdružení pro vzdělávání lékařů.
- APA
- American Psychological Association – Americká psychologická společnost.
- BMAT
- BioMedical Admissions Test – test používaný ve Velké Británii pro přijetí na tradiční lékařské fakulty s rozdělením preklinické a klinické výuky a důrazem na výuku vědy v prvních letech studia. BMAT je následníkem Medical and Veterinary Admissions Test (MVAT). O přínosu tohoto testu, respektive jeho jednotlivých částí, se vedou diskuze.
- BTU
- Banka testových úloh, též položková banka, je databáze testových úloh, umožňující s úlohou uložit i informace o jejím vytvoření, využití a psychometrických vlastnostech.
- CAA
- Computer Assisted Assessment – počítačově podporované hodnocení.
- CAT
- Computer Adaptive Testing – adaptivní počítačové testování.
- CBA
- Competency based assessment - hodnocení založené na kompetencích. Porovnává jedince s požadovanými standardy.
- CBA/CBT
- Computer-Based Assessment/Testing – hodnocení (testování) prostřednictvím počítače nebo jiného podobného zařízení, např. tabletu, mobilního telefonu, aj. (protiklad k PPT).
- CBD
Case-Based Discussion označuje strukturovanou diskusi o klinických případech řízenou lékařem, testující klinické uvažování.
- CFT
- Computerized Fixed-form Tests – klasický test v počítačové formě.
- Class rank
- Pořadí výkonu studenta střední školy ve srovnání s ostatními studenty ve třídě. Viz též high school class rank (HSCR).
- CRT
- Criterion-Referenced Test – standardizovaný test porovnávající výkon studenta s předem stanovenými standardy vyžadovanými pro úspěšné absolvování testu (srovnej s NRT).
- CTT
- Classical Test Theory – klasická teorie testů je nástroj analýzy testů. Je jednodušší a snáze se používá než dokonalejší nástroj analýzy testů IRT (teorie odpovědi na položku).
- DIF
- Differential Item Functioning – index rozdílného fungování položky indikuje odlišné chování testové úlohy pro skupiny se stejnou úrovní znalosti (schopnosti, studijního výkonu), ale odlišným etnickým, nebo genderovým složením.
- DOPS
- Direct Observation of Procedural Skills – přímé sledování procedurálních dovedností.
- ECD
- Evidence-Centered assessment Design – na důkazech založený přístup ke konstrukci hodnocení výsledků výuky.
- EDF
- Educational Data Forensics - bezpečnostní analýza testů.
- EMQ
- EMQ nebo též EMI (Extended Matching Question/Item) jsou „rozšířené přiřazovací otázky“. Jde o výběrové úlohy s jedinou nejlepší odpovědí, v nichž testovaný vybírá z většího počtu (typicky kolem dvaceti) možností. Stejná sada možností se zpravidla používá pro několik úloh, které jsou v testu za sebou.
- ETS
- Educational Testing Service je nezisková vzdělávací organizace zaměřená na testování a hodnocení. ETS vyvíjí různé standardizované testy pro střední a vysoké školství v USA a také spravuje mezinárodní testy včetně jazykových zkoušek TOEFL.
- FYGPA
- First Year Grade Point Average – studijní průměry v prvním ročníku vysoké školy jsou používány pro odhad akademické výkonosti studenta na vysoké škole.
- GAMSAT
- Graduate Australian Medical School Admissions Test je test pro výběr uchazečů o magisterské studium medicíny, stomatologie a veterinárního lékařství vyvinutý v roce 1995 Australskou radou pro výzkum vzdělávání (ACER). Používá se pro výběr studentů na magisterský stupeň studia zdravotnických vysokých škol v Austrálii a od roku 1999 i na některých školách ve Velké Británii a v Irsku.
- GAT
- General Aptitude Test – test všeobecné studijní připravenosti (VSP) je souhrnný název pro schopnostní testy, které testují rozumové schopnosti uchazečů (na rozdíl od testů znalostních). V testu VSP bývají zpravidla otázky zaměřené na prostorové vztahy, logické souvislosti a představivost.
- GCSE
- General Certificate of Secondary Education – certifikát o středoškolském vzdělání v příslušném oboru používaný v Anglii, srovnatelný s maturitním vysvědčením. Vydává se 14–16letým studentům po splnění příslušné zkoušky.
- GDPR
General Data Protection Regulation - je obecné nařízení o ochraně osobních údajů zakotvené v legislativě EU pro ochranu osobních dat občanů.
- GPA
- Grade Point Average – studijní průměry. Studijní průměry ze střední školy bývají jako dobrý prediktor úspěšnosti studia zařazovány mezi výběrová kritéria pro přijetí na některé fakulty.
- HEI
- Higher Education Institution – vysokoškolské instituce (vysoké školy)
- HSCR
- High School Class Rank je měřítko studijní výkonnosti konkrétního studenta v poměru k výkonu ostatních ve třídě. Jiné označení pro tento parametr je Clas rank. Vypočte se jako pořadí studenta stanovené na základě GPA a vydělené počtem studentů ve třídě. Výsledkem je percentil nejlepších studentů, mezi něž student patří. Zejména v zahraničí tento údaj poskytují některé střední školy. Velké veřejné školy poskytují tento údaj častěji než malé soukromé školy. HSCR se spolu s GPA často používá pro ohodnocení studenta při přijímání na vysoké školy.
- HSGPA
- High-School Grade Point Average – označení pro studijní průměr na střední škole (USA). Viz též GPA a uGPA.
- ICC
- Item Characteristic Curve – charakteristická křivka položky vyjadřuje vztah mezi měřeným latentním rysem testovaného (znalostí) a pravděpodobností správné odpovědi na položku. Užívá se v teorii odpovědi na položku. Je to jiné pojmenování pro ICF.
- ICF
- Item Characteristic Function – charakteristická funkce položky vyjadřuje vztah mezi měřeným latentním rysem testovaného (znalostí) a pravděpodobností správné odpovědi na položku. Užívá se v teorii odpovědi na položku.
- IDEAL
- IDEAL Consortium (International Database for Enhanced Assessments and Learning) – dobrovolné sdružení 23 vysokých škol z celého světa sdílejících testové úlohy z oboru medicíny v angličtině.
- IMS
- Item Management System – položková banka v širším slova smyslu – systém pro tvorbu, uchování, sdílení a doručování položek.
- IRT
- Item Response Theory – teorie odpovědi na položku – moderní nástroj analýzy testů umožňující odhadnout vlastnosti položky pro různé úrovně znalosti.
- IRM
- Item Response Models - označuje skupinu matematických modelů, které se snaží vysvětlit vztah mezi latentními znaky a jejich projevy (tj. pozorovanými výsledky, odpověďmi nebo výkonem) pomocí teorie odezvy na položku (IRT).
- JISC
- Joint Information Systems Committee – společný výbor pro informační systémy je nevládní veřejná instituce ve Velké Británii, jejímž úkolem je podporovat vysokoškolské vzdělávání zaváděním informačních a komunikačních technologií.
- LMS
- Learning Management System – systémy pro organizování výuky, např. Moodle, BlackBoard, Adobe Connect, atd.
- LTI
- Learning Tools Interoperability – standard pro spolupráci e-learningových nástrojů a prostředí.
- MCAT
- Medical College Admissin Test – standardizovaný „počítačový“ přijímací test na lékařské fakulty v USA, zavedený Asociací amerických lékařských fakult v USA.
- MCAT(R)
- V letech 1991–2 byl MCAT znovu revidován a restrukturalizován a jeho nová podoba nese výše uvedené označení.
- MCQ
- Multiple Choice Question – otázka se mnohočetným výběrem odpovědi, nejobecnější kategorie, která zahrnuje všechny formy testových úloh s výběrem odpovědi.
- MEFANET
- MEdical FAculties NETwork – dobrovolné sdružení českých a slovenských lékařských a zdravotnických fakult spolupracujících na elektronické podpoře výuky.
- MEQ
- Modifikovaný esej (Modified Assay Question) je formát otevřených úloh, v nichž se očekává tvořená odpověď delší než v SAQ, ale podstatně kratší, než esej. Testovaný postupně odpovídá na dílčí otázky, mezi nimiž získává různé doplňující informace. Pomocí tohoto typu úloh lze posoudit analytické uvažování, interpretaci dat a kritické rozhodování.
- MeSH
- Medical Subject Headings – řízený slovník deskriptorů pro indexování v medicíně a biologii.
- MRQs
- Multiple Response Questions značí otázky s mnohočetným výběrem odpovědí, ve kterých je správně (a je třeba vyznačit) více nabízených odpovědí - synonymum pro MTF.
- MSC-AA
- Medical Schools Council Assessment Alliance je organizace lékařských vysokých škol ve Velké Británii spolupracujících při hodnocení výsledků pregraduální výuky. Jejím předchůdcem byl UMAP.
- MSF
- Multisource Feedback – (též 360-degree feedback) vícezdrojové hodnocení (360° zpětná vazba) je metoda hodnocení, při níž je jedinci poskytována zpětná vazba pomyslným kruhem respondentů, kteří s ním přicházejí do styku, a porovnávána s jeho sebehodnocením. Přínosem tohoto hodnocení je, že podává informaci o tom, jak si jedinec v očích ostatních počíná.
- MTF
- Multiple True/False question. Otázka s výběrem z několika odpovědí, z nichž několik může být správných. Testovaný u každé nabízené odpovědi zvažuje, zda je správná či nesprávná. V praxi se často zaměňuje s daleko obecnějším termínem MCQ.
- NBME
- National Board of Medical Examiners je nezávislá, nezisková organizace, která se zabývá posuzováním kvality vzdělání zdravotnických pracovníků. NBME vyvíjí a spravuje USMLE (národní licenční zkoušky pro výkon lékařství).
- NCME
- National Council on Measurement in Education – Národní rada pro měření ve vzdělávání je americká profesionální organizace pro jednotlivce zapojené do posuzování, hodnocení, testování a dalších aspektů měření výsledků vzdělávání. Vydává čtvrtletník The Journal of Educational Measurement (JEM).
- NDA
- Non-disclosure agreement - dohoda o mlčenlivosti.
- NRT
- Norm-Referenced Testing je standardizovaná zkouška, v níž výkon jedince je hodnocen v porovnání s výkony relevantní populace (srovnej s CRT).
- OMR
- Optical Mark Recognition – optické rozpoznávání značek používané pro strojové vyhodnocování odpovědních formulářů
- OSCE/OSPE
- Objective Structured Clinical/Practical Examination – objektivně strukturované klinické/praktické zkoušení je způsob objektivního hodnocení výsledků výuky klinických/praktických dovedností. Zkoušení je většinou organizované jako 5-10 minutová zastavení na stanovištích, kde zkoušený řeší příslušný úkol.
- P&P
- Paper-and-Pencil – pomocí pera a papíru.
- PPT
- Paper-and-Pencil Testing – testování v papírové verzi.
- QTI
- Question and Test Interoperability specification – mezinárodní standard pro interoperabilitu testových systémů.
- RIR
- Item Rest Correlation – Index RIR (též psáno RIR) je korelační koeficient mezi úspěšností v dané testové položce a celkovým počtem bodů v testu při vyloučení dané položky. Koeficient RIR nabývá hodnot od -1 do 1 a používá se k hodnocení diskriminační schopnosti položky. Dobře diskriminující položka by měla dosahovat hodnoty RIR nejméně 0,3. Výrazně menší nebo záporné hodnoty indikují, že položka není rozlišující, nebo diskriminuje opačně než test.
- RIT
- Item Test Correlation – Index RIT (psáno též RIT) označuje korelační koeficient mezi úspěšností v dané testové úloze a celkovým počtem bodů v testu. Koeficient RIT se používá podobně jako index RIR.
- RIC
- Responses in Common index je počet položek, na které dali dva zkoumaní stejnou odpověď.
- RTE
- Response Time Effort - doba odezvy, čas do vyplnění odpovědi.
- SAQ
- Otázka s krátkou odpovědí (Short-Answer Question) je otevřená úloha, na niž má odpovídající vytvořit velmi krátkou odpověď (jednoslovnou, slovní spojení). Odpovědí, které se vyhodnotí jako správné, může být několik.
- SAT
- Standardized Admissions Tests tvoří spolu s ACT dva nejrozšířenější testy pro zjišťování připravenosti středoškoláků na vysokou školu v USA. V aktuální podobě platné od roku 2005 trvá SAT tři a tři čtvrtě hodiny a skládá se ze tří částí: kritického čtení, matematiky a psaní. Za každou část je možné dosáhnout až 800 bodů. V testu je zahrnuta „experimentální“ část, která se nepoužívá pro vyhodnocení studentových schopností, ale pro zhodnocení otázky samotné, pro případné budoucí použití v testech SAT.
- SBA
- Single Best Answer Question. Otázka s výběrem z obvykle tří až pěti nabízených variant odpovědí. Testovaný volí právě jednu z nabídnutých odpovědí. Ostatní možnosti (distraktory) jsou buď nesprávné, nebo (častěji) jde o kvalitativně výrazně méně vhodné odpovědi na otázku.
- uGPA
- Undergraduate grade point average – průměr známek na střední škole, často používaný pro predikci studijního úspěchu na vysokých školách. Viz též GPA a HSGPA.
- UKCAT
- UK Clinical Aptitude Test – je test vytvořený v roce 2006 konsorciem britských lékařských a stomatologických fakult pro testování duševních schopností uchazečů. UKCAT je navržen tak, aby testoval schopnosti a postoje, nikoli akademický úspěch, který je dobře predikován pomocí A-leves, GCSE nebo GPA. Test je tedy zaměřen na schopnost kritického logického myšlení a schopnost vyvozovat závěry. Přínos tohoto testu je sporný a podněcuje v UK diskuzi o vhodnosti psychologického testování uchazečů pro výběr studentů medicíny.
- ULI
- Upper-Lower index je index pro hodnocení citlivosti neboli diskriminační schopnosti položky.
- UMAP
- Universities Medical Assessment Partnership – dřívější dobrovolné sdružení lékařských fakult ve Velké Británii založené v roce 2003 za účelem spolupráce při tvorbě a sdílení testových otázek. Sdružení se roce 2009 přeměnilo na současnou MSC-AA.
- UMAT
- Undergraduate Medicine and Health Sciences Admission Test se používá pro výběr středoškolských uchazečů o studium medicíny v Austrálii a na Novém Zélandu. Po absolvování bakalářského stupně jsou uchazeči o navazující „magisterské“ studium vybíráni pomocí GAMSAT.
- USMLE
- United States Medical Licensing Examination je oficiální zkouška pro absolventy lékařských fakult pro vstup do postgraduálních programů klinické medicíny v USA.
- VLE
- Virtual Learning Environment – virtuální prostředí pro výuku, například Moodle.
- VSP
- Test všeobecné studijní připravenosti je souhrnný název pro schopnostní testy, které testují rozumové schopnosti uchazečů. V testech VSP bývají zpravidla otázky zaměřené na prostorové vztahy, logické souvislosti a představivost. Viz též GAT.