Kniha (2022)/Předmluva

Z StaTest

Moderní metody hodnocení znalostí studentů patří v akademickém světě k velmi diskutovaným tématům. Hodnocení je formou komunikace mezi učitelem a studentem. Je to příležitost sdělit, co učitel považuje ve výuce za podstatné.

Spravedlivé, prokazatelné a objektivní hodnocení znalostí a dovedností studentů je základem jak pro posouzení výkonů studentů a kvality výuky, tak pro motivaci studentů k dalšímu studiu.

Vzhledem k tomu, že testy, jako součást hodnocení, mají významný vliv na učení studentů, je důležité testy sladit se vzdělávacími a učebními cíli.

U testů velkého významu, kdy se např. rozhoduje o postupu do dalšího studia, je důležité zajistit přesnost a spolehlivost testů. Kniha přináší souhrn postupů, doporučení a metod pro tvorbu kvalitních didaktických testů s následnou analýzou jejich výsledků. Příručka je primárně zaměřena na členy akademické komunity odpovědné za hodnocení studentů a má být praktickým nástrojem, který učiteli pomůže v průběhu celého procesu plánování, vývoje, nasazení a vyhodnocení testů.

Autoři se snaží nabídnout čtenářům prakticky použitelnou metodiku a nástroje pro sestavování a vyhodnocování jejich vlastních testů. Práci s testovými položkami, jejich organizaci v položkových bankách a tématu zabezpečení položek a testů.

Metodiky a nástroje pro přípravu a hodnocení testů určených k objektivnímu posouzení výsledků učení jsou společné napříč obory. Součástí textu jsou vybrané pasáže z publikací uvedených v seznamu použité literatury. Hlavním výchozím zdrojem byla příručka Testování při výuce medicíny, kterou vydalo nakladatelství Karolinum [1].

Text je členěn tak, aby provázel postupem přípravy testů a umožnil se v problematice zorientovat. Zájemce o podrobnější studium odkazujeme na články a knihy uvedené v literatuře.



Odkazy

Reference

  1. ŠTUKA, Čestmír, Patrícia MARTINKOVÁ, Martin VEJRAŽKA, Jan TRNKA a Martin KOMENDA. Testování při výuce medicíny: konstrukce a analýza testů na lékařských fakultách. Praha: Karolinum, 2013, 155 s. ISBN 978-80-246-2369-6.