Kniha (2022)/Cvičné testy
Pokud mají studenti příležitost absolvovat cvičné testy z látky, kterou se učí, má to často příznivý vliv na výsledky výuky - jde o tzv.efekt testování. U důležitých testů se proto často k organizuje "test na nečisto" (anglicky mock test). Studenti díky tomu získávají možnost ujistit se, že nebude problém s technickou stránku věci (u počítačových či distančních testů), vyzkoušet si testový formát (položky s jednou nebo více správnými odpověďmi a pod.), ověřit si předem znalosti a časovou náročnost. Tyto zkoušky na nečisto významně snižují testovou úzkost, zvyšují motivaci a "efektem testování" i připravenost studentů. Z pohledu organizace tyto testy umožňují kalibrovat nové položky, vyzkoušet si organizaci zkoušek před ostrým během a zejména podpořit přípravu studentů poskytnutím zpětné vazby o jejich aktuálním výkonu.
Zkouška na nečisto obvykle obsahuje tytéž součásti jako ostrý test. Všechny části testu se vyhodnocují a účastníkům se nabízí zpětná vazba poukazující na jejich silné a slabé stránky. Studentům to umožňuje poučit se ze svých chyb a získat praxi a sebejistotu před finálním testem.
Pro studenta mají cvičné testy řadu přínosů:
- Nastavení správné strategie. Pokud je test časově stresující, může si to student při vypracovávání cvičného testu uvědomit a přizpůsobit tomu svou strategii práce s časem (např. časově náročné úlohy odloží na konec).
- Získání praxe. Zkoušky velkého významu mohou účastníky stresovat a snižovat tak jejich přirozený výkon. To je možné omezit přípravou v podmínkách podobných skutečné zkoušce.
- Analýza vlastního výkonu. Po každém testu by studenti měli věnovat čas analýze svých chyb. Měli by pečlivě projít každou část testu, aby zjistili, kde dělají nejčastěji chyby, a mohli svou přípravu na tato místa zaměřit. Pomocí tohoto druhu přípravy mohou studenti lépe porozumět otázkám, které by mohly být použity v závěrečném testu.
Metaanalýza provedená v roce 2017, ale i další práce ukázaly, že cvičné testy a jejich zpětná vazba mají velký vliv na výsledky učení a lze je použít jako účinný nástroj pro podporu učení. Ukazuje se, že studenti, kteří se účastnili cvičných testů, často dosahují lepších výsledků než studenti, kteří se připravovali jiným způsobem, např. opakováním učiva, procvičováním apod. Podle některých studií jsou cvičné testy pro učení prospěšnější než opakování učiva a všechny ostatní metody, které se srovnávaly. Cvičné testy lze proto doporučit k efektivní podpoře učení a jako součást zpětné vazby pro studenty i učitele. [1], [2]
Odkazy
Reference
- ↑ ADESOPE, Olusola O., Dominic A. TREVISAN a Narayankripa SUNDARARAJAN. Rethinking the Use of Tests: A Meta-Analysis of Practice Testing. Review of Educational Research. 2017, 87(3), 659-701. ISSN 0034-6543.
- ↑ Yang BW, Razo J, Persky AM. Using Testing as a Learning Tool. Am J Pharm Educ. 2019 Nov;83(9):7324. doi: 10.5688/ajpe7324. PMID: 31871352; PMCID: PMC6920642.