Kniha (2022)/Cut score

Z StaTest
Relativní a absolutní hodnocení

Hodnocení studentů může být založeno na porovnání výkonu studentů navzájem. Takové hodnocení nazýváme relativní. Nebo může být hodnocení založeno na splnění nějakých absolutních (na výkonu ostatních nezávisejících) kritérií. Takové hodnocení nazýváme absolutní.

Metoda relativního hodnocení vychází z předpokladu, že ve velkých skupinách je vždy (přibližně stejná) část respondentů připravena tak, aby testem prošla. Je v tom jistý optimismus, neboť pokud by všichni testovaní byli připraveni špatně, metoda stejně vybere nějakou část z nich jako vyhovujících. Proto se hodí zejména tam, kde nejde o konkrétní kompetenci uchazečů ale o výběr nejlepších z dané skupiny. Typickým použitím této metody jsou např. přijímací testy.

Absolutní hodnocení naproti tomu vyžaduje od uchazečů prokázání konkrétních znalostí a dovedností, které je opravňují k postupu testem, či k výkonu nějaké činnosti. Příkladem takového hodnocení testu je například výstupní test v autoškole, testy u státnic, u atestací apod.

Při teoretických úvahách o hodnocení a klasifikaci studentů můžeme nahlížet tyto dvě odlišné koncepce hodnocení jako projev dvou odlišných pohledů na smysl vysokoškolského vzdělávání.

V prvním případě můžeme nahlížet vzdělávání jako mnohaletý test inteligence, který třídí jednotlivce podle jejich intelektuálních schopností a pracovních návyků. Tento přístup odráží zájem potenciálních zaměstnavatelů vybrat nejvhodnější kandidáty na omezený počet prestižních míst a pomáhá zajistit, aby na klíčová místa byli vybráni ti nejschopnější. Při studiu tento přístup staví studenty proti sobě, nechává je mezi sebou soutěžit. Metodou hodnocení v tomto případě bude hodnocení relativní.

Druhý pohled je odlišný. Předpokládá, že smyslem vzdělávání je osvítit, posilovat a socializovat občany. Pedagog by se podle tohoto pohledu neměl tolik soustředit na rozřazování studentů podle schopností, ale pomoci jim najít správnou představu o světě a sobě samotných s cílem vybavit je znalostmi, nástroji a návyky, které z nich učiní užitečné a kulturně gramotné členy společnosti. Hodnocení studentů v rámci tohoto konceptu vychází ze splnění absolutních kritérií a jedná se proto hodnocení absolutní.