Kniha/Moodle
< Kniha
Systém pro řízení výuky Moodle je celosvětově rozšířené online výukové prostředí. Tuto open-source platformu využívá více než 250 milionů studenů. Moodle je dnes asi nejrozšířenější systém pro řízení výuky na vysokých školách. Vznikl v roce 2002 a průběžně se aktualizuje. Svým otevřeným kódem, zabezpečením a ochranou osobních údajů představuje pro mnoho vysokých škol a univerzit lákavé řešení. Na vývoji Moodle spolupracuje rozsáhlá a aktivní komunita. Služby, které přesahují možnosti jednotlivých správců, nabízejí specializované firmy s kvalifikací Moodle partner. Jedná se zejména o služby jako je hosting, přizpůsobení, podpora, školení, nebo i komplexní správa celých projektů v Moodle.
- Výhody
- Cena
- Rozšíření
- Komunita vývojářů
- Flexibilita díky mnoha modulům
- Možnosti integrace
- Mobilní i PC rozhraní
- Podpora LDAP
- Nevýhody
- Nepřehlednost
- Chaotické uživatelské rozhraní
- Příliš mnoho modulů
- Absence vedení a jednotné koncepce
- Serverová náročnost při souběžné práci více uživatelů
- Upgrady mohou znehodnotit předchozí práci
- Z pohledu moderních mobilních aplikací jde o "moloch"
Zásadní předností Moodle je jeho rozšíření a flexibilita. Na druhou stranu je potřeba mít na paměti, že při velkém počtu současných přístupů (typická situace pro testování) se systém může zahltit. [1] Řešení je ve vhodném dimenzování infrastruktury, např. rozložení zátěže na více serverů. [2]
- Výhody pro testování
LMS Moodle není vysloveně zaměřen na testování, ale přesto poskytuje některé zajímavé možnosti. Pokud jej používáte při proktorovaném testování, je možné využít zabezpečený prohlížeč Safe Exam Browser. Pro adaptivní testování je k dispozici modul Ada Quiz. Adaptivní kvíz vede studenta itinerářem otázek, přizpůsobeným právě jeho znalostem.
- Více typů úloh
- Míchání úloh
- Časový limit testu
- Automatická klasifikace
- Lokalizace
- Dobré zabezpečení
- Nevýhody pro testování
Z pohledu položkového bankovnictví je škoda, že Moodle neshromažďuje u úloh informace o jejich fungování v předchozích použitích. To by umožňovalo používat Moodle více v roli položkové banky. Zvláštní je, že statistiky v analýzách testů mají svébytné názvosloví, takže učitel občas musí experimentálně zjišťovat, co kterým označením autoři Moodle mysleli.
- Malá podpora týmové práce
- Nutnost vyškolení učitelů
- Mnoho jiných funkcionalit mimo testování
- Neintuitivní rozhraní
- Pracnost přípravy testu
Nicméně i přes tyto výhrady je Moodle hojně používaný nástroj, výtečně využitelný i pro testování. Testové úlohy lze připravit i mimo prostředí Moodle, nebo je možné je převzít z položkové banky. Moodle podporuje standardy interoperability QTI a řadu importních formátů.
- ↑ KORVINY, Petr, Roman FOLTYN a Robert KEMPNÝ. LMS Moodle na více serverech [online] . 1. vydání. 2009. 443 s. s. 239-244. Dostupné také z <http://korviny.cz/clanky_pdf/smm2009-korviny_foltyn_kempny-clanek.pdf>. Proceedings of International Conferences: ICT Bridges, Sunflower 2009, Silesian Moodle Moot 2009. ISBN 978-80-248-2117-7
- ↑ KORVINY, Petr a Roman FOLTYN. LMS Moodle v clusteru. In EUNIS-CZ. Open Source na vysokých školách: sborník příspěvků ke konferenci : Špindlerův Mlýn 23.-25.9.2012. 1. vydání. Západočeská univerzita, 2012. 71 s. ISBN 8026101499, 9788026101499