Kniha/Klasifikace studentů

Z StaTest

< Kniha

Klasifikace obecně znamená třídění, zařazování subjektů do tříd podle nějakých kritérií. Ve výuce je klasifikace chápána jako zhodnocení výsledků studentů. V případě, že pracujeme s konkrétním testem, který měří nějakou znalost či dovednost, hledáme objektivní, reprodukovatelný a spravedlivý postup, jak výkon studentů v testu ohodnotit pomocí známek.

V tomto smyslu je klasifikace pokračováním či spíše rozšířením standardizace ve smyslu nastavení mezí průchodu testem. Konstrukce klasifikační stupnice, respektive nastavení relace mezi výkonem v testu a klasifikačním stupněm, je jediný subjektivní prvek, který do celého testování vstupuje. Je mu tedy třeba věnovat náležitou pozornost [1].

Poznámka: V textu věnovaném klasifikaci (známkování) studentských výsledků v testu se omezíme na diskuzi o testech s uzavřenými položkami s výběrem odpovědi. Klasifikace jiných typů testových položek je diskutována v odborné literatuře (např. [2] nebo [3]).

Pro nastavení relace mezi výkonem v testu a klasifikačními stupni je nutno si ujasnit, jaká má být úloha testu. Úvaha je podobná jako při volbě mezi relativními nebo absolutními metodami stanovení hraničního skóre. Zvažujeme tedy, jestli spíše necháme studenty mezi sebou soutěžit a rozřadíme je do "výkonnostních skupin" srovnáváním mezi sebou, nebo jestli klasifikujeme podle toho, nakolik ten který student dosáhl cílových kompetencí.


Odkazy

Reference

  1. JEŘÁBEK, Ondřej a Martin BÍLEK. Teorie a praxe tvorby didaktických testů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. ISBN 978-80-244-2494-1.
  2. MEZERA, Antonín. Školní měření a evaluace výsledků vzdělávání ve škole : Studijní materiál pro interní potřebu učitelů základních a středních škol [online]. [cit. 2021-11-18]. <http://www.ppppraha7a8.cz/files/zaklady%20skolniho%20mereni.pdf>.
  3. MCLACHLAN, John C a Susan C WHITEN. Marks, scores and grades: scaling and aggregating student assessment outcomes. Medical Education [online]2000, roč. 34, vol. 34, no. 10, s. 788-797, dostupné také z <http://doi.wiley.com/10.1046/j.1365-2923.2000.00664.x>. ISSN 0308-0110. DOI: 10.1046/j.1365-2923.2000.00664.x.