Kniha/Klasifikační schémata
< Kniha
Mnohdy je užitečné, aby výsledky hodnocení studenta byly vyjádřené způsobem, který umožňuje srovnávání mezi předměty, případně i mezi obory nebo vysokými školami. Vznikají proto standardní klasifikační schémata (marking scheme, grading system, academic grading, ...).[1]. Tato schémata umožňují srovnávání v rámci jednotlivých univerzit, ale někdy i v rámci celých států. Výsledky konkrétních testů, popřípadě celých souborů písemných i jiných prací, se přepočítávají na standardní škálu, podle níž se pak udělují známky.
Jako příklad můžeme vzít klasifikační schémata Univerzity v Edinburgu. Např. pro pregraduální lékařské obory je relevantní schéma CMS3 (CMS3:Bachelor of Medicine and Bachelor of Surgery) :
Počet bodů | Známka | Popis |
---|---|---|
90–100 | A | Výborně |
80–89 | B | Velmi dobře |
70–79 | C | Dobře |
60–69 | D | Splnil (pass) |
50–59 | E | Podmíněné selhání (může být přehodnoceno)* |
0–49 | F | Selhání |
* Podmíněné selhání je forma výzvy studentovi, aby si známku ve stanoveném čase opravil. Pokud tak neučiní, počítá se horší známka.
Přiřazení známky a přepočtení skóre si můžeme ukázat na následujícím příkladu: Uvažujme test, v němž mohli studenti získat od 0 do 50 bodů. Pomocí standardizačních metod tvůrci testu určili, že pro úspěch v testu je třeba získat alespoň 24 bodů z 50 možných (tzv. pass mark). Klasifikační schéma označuje nejhorší známku, která odpovídá splnění testu, písmenem D a hranici úspěchu přiřazuje číselnou hodnotu 60 %. V tomto případě tedy hrubé skóre 24 bodů z 50 možných odpovídá přepočtenému skóre 60 %.

Metodami standardizace byla určena hranice úspěšnosti v konkrétním testu na 24 bodů z 50. V klasifikačním schématu, které používá daná instituce, tomuto meznímu hrubému skóre odpovídá přepočtené skóre 60 % (hranice pro známku D). Výsledky lepší než 24 bodů z 50 se pak rovnoměrně rozdělí k jednotlivým známkám.
Poté, co jsme stanovili přepočet pro hraniční skóre, určíme, jak se budou přepočítávat vyšší bodové zisky. Obvykle se používá jednoduchý lineární přepočet hrubého skóre na přepočtené. V tomto případě bude přepočtenému skóre 70 % (minimum pro známku C) odpovídat hrubé skóre 30,5 bodu z 50, přepočteného skóre 80 % dosáhne student s 35 body z 50 atd. Jinými slovy, nejprve jsme určili, kteří studenti v testu uspějí, a pak jsme je mechanicky rozdělili do jednotlivých klasifikačních stupňů. Přepočet lze matematicky vyjádřit následovně:
,
kde je přepočtené skóre (z kterého dle CMS3 schématu určíme známku), je minimální hrubé skóre nutné k úspěšnému absolvování daného testu (pass mark) a je hrubé skóre dosažené daným studentem.
Podobně pak můžeme přepočíst i hrubé skóre nižší než hranice úspěšnosti (pass mark). Přepočítávání v celém rozsahu možných bodových zisků pak může být dvojitě lineární.

V tomto testu bylo metodami pro standardizaci určeno, že hraniční skóre má být 36 bodů z 50. Tomu má odpovídat přepočtené skóre 60 %. Vyšší bodové zisky se lineárně přepočtou tak, aby hrubé skóre 50 bodů z 50 odpovídalo přepočtenému skóre 100 %. Obdobně nižší bodové zisky se lineárně přepočtou tak, aby hrubé skóre 0 bodů z 50 odpovídalo přepočtenému skóre 0 %.
Tato transformace má podobu dvou navazujících úseček, ale v linii je mírný ohyb. V anglické literatuře se proto označuje jako „dogleg“. [2]
Odkazy
Reference
- ↑ Grading systems by country. Wikipedia [online]. 2021 [cit. 2021-11-03]. Dostupné z: https://en.wikipedia.org/wiki/Grading_systems_by_country
- ↑ THOMPSON, Nathan. What are the possible transformations for scaled scoring? Assessment Systems Corporation (ASC): Psychometrics [online]. [cit. 2021-11-03]. Dostupné z: https://assess.com/2019/07/13/what-are-the-possible-transformations-for-scaled-scoring/