Kniha/Interoperabilita testových nástrojů
< Kniha
Uvážíme-li situaci, kdy tvorba testových úloh může probíhat v jednom prostředí (např. v položkové bance) a administrace testu v prostředí jiném, je důležité zajistit přenositelnost testových úloh mezi platformami. Jednoduché formáty výměny podporují často přenos jen mezi několika určitými programy, nebo podporují jen několik málo formátů testových úloh. Na druhou stranu jsou tyto formáty přehledné a pochopitelné (např. Aiken). Na opačném konci pomyslné stupnice komplexnosti stojí všeobecně přijímané standardy interoperability výukových systémů, z nichž nejpoužívanější je QTI.
- Standard QTI
Question and Test Interoperability (QTI) je otevřený standard pro výměnu testových úloh, který vytvořilo IMS Global Learning Consortium. K vytvoření standardu výměny otázek QTI vedla snaha zabránit znehodnocení práce, která byla vložena do přípravy úloh, při změně technologie testování. QTI ja založen na formátu XML a definuje formáty a protokoly interoperability testů, od papírových, přes digitální, adaptivní až k proktorovaným. Vývojáři potom tyto standardy integrují do svých řešení.[1]
Problémem standardizace pomocí QTI je to, že do standardu jsou postupně integrovány stále okrajovější vlastnosti a tak řada výrobců dává přednost starším verzím QTI, které jsou univerzálnější. Poslední všeobecně přijímanou verzí QTI je vydání 1.2.1. Novější verze 2.0 zatím nebyla implementovaná všemi výrobci testovacích programů a verze 2.1, která by měla řešit problémy předchozích verzí, dosud nebyla uvolněna ve stabilní verzi.
Přehledná tabulka kompatibility různých produktů s verzemi standardu QTI je například na wikipedii.
- Standard LTI
Pro integraci testovacích nástrojů s výukovým prostředím vyvíjí konsorcium IMS i standardy výměny dat s e-learningovými nástroji LTI (learning tools interoperability). Standardy LTI umožňují přenos dat, např. známek z testovacího programu do výukového prostředí. LTI doplňuje QTI tím, že poskytuje způsob, jak integrovat testovací systém s výukovou platformou, jako je LMS, nebo studijním informačním systémem.[2] LTI může také poskytnout integrační body pro jednotlivé části testového cyklu, jako je tvorba položek, náhled položek, přenos bodů z testového systému do výukového prostředí a pod.
Odkazy
Reference
- ↑ BOUSSAKUK, Mohammed, Ahmed BOUCHBOUA, Mohammed EL GHAZI, Moulhime EL BEKKALI a Mohammed FATTAH. Designing and Developing e-Assessment Delivery System Under IMS QTI ver.2.2 Specification. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET) [online]. 2021, 16(01), 219-233 [cit. 2021-11-27]. ISSN 1863-0383. Dostupné z: doi:10.3991/ijet.v16i01.16257
- ↑ Igniting Digital Assessment Innovation. IMS Global: Learning Consortium [online]. [cit. 2021-11-27]. Dostupné z: http://www.imsglobal.org/activity/qtiapip